top of page
  • YouTube
  • IG
  • twitter
  • Facebook
Ara
  • Yazarın fotoğrafıLitera

2023 NDS Edebiyat Ödülü kazananları belli oldu

Bu yıl 15’incisi düzenlenen NDS Edebiyat Ödülünün sahibi, bir kadının kendini bulma çabasını anlatan Yalnız romanının yazarı Zeynep Kaçar oldu. Mansiyon ödülünü ise Daha İyi Misin? isimli öykü kitabıyla Hande Ortaç aldı.



Notre Dame de Sion Fransız Lisesi, yüz elli yılı aşkın bir süreden beri içinde bulunduğu Türk eğitim hayatında, eğitim ve öğretim faaliyetlerinin yanı sıra Türkiye ile Fransa arasındaki kültürel bağları geliştirme misyonunu da yüklenmiştir.


NDS Lisesi, bu misyonu doğrultusunda iki ülke arasındaki kültür bağını daha da güçlendirmek amacıyla bir edebiyat ödülü oluşturmuştur.


Notre Dame de Sion Lisesi ve NDS Mezunlar Derneği tarafından düzenlenen NDS Edebiyat Ödülü, yönetmeliği gereğince, dönüşümlü olarak bir yıl Türkçe yazan bir Türk yazarın eserine; bir sonraki yıl ise Fransızca yazan ve eseri Türkçeye çevrilmiş Türk veya yabancı bir yazarın eserine verilmektedir.


Eserlerin düz yazı niteliği taşıyan roman, anlatı, öykü, günlük, biyografi, masal, deneme gibi türlerde yazılmış olması koşulu bulunmaktadır.


Ödül töreni, haziran ayında Fransa’nın Türkiye Büyükelçisi Hervé Magro ve kazanan yazarların katılımlarıyla Fransız Sarayı’nda gerçekleşecek. NDS Edebiyat Ödülü’nün jüri koltuğundaysa Liz Behmoaras, Yazgülü Aldoğan, Tomris Alpay, Emel Kefeli, Arzu Öztürkmen, Zeynep Sabuncu, Özlem Yüzak, Mine Haksal ve Tara Civekoğlu yer aldı. Jüri Başkanı Liz Behmoaras, bu sene ödül alan eserler hakkında şunları söyledi:

“Zeynep Kaçar’ın ‘Yalnız’ başlıklı romanı, uzun bir uykunun ve dramatik bir uyanışın hikayesi. Kitap, bir kadının verdiği küçük tavizlerin zaman içinde etrafında ördüğü parmaklıklarla hayatının bir hapishaneye dönüşmesini ve görünürde ona âşık, aklı başında bir erkeğin adım adım ürkütücü bir canavar haline gelişini anlatıyor. Akıcı ve incelikli bir üslupla kaleme alınan eser, adeta tüm kadınları tetikte olmaya davet ediyor. Hande Ortaç’ın ‘Daha İyi Misin?’ başlıklı eseri ise bireyin acıya, yalnızlığa, korkuya, yorgunluğa tepkilerinin kâh ustaca yaratılmış distopik ortamlarda kâh gündelik yaşamın içinde incelendiği, akıcı, renkli, capcanlı bir üslupla yazılmış hem toplumsal hem de bireysel yönlü okunabilen öykülerden oluşuyor. Yazarları candan tebrik ediyoruz.”


Zeynep Kaçar

Zeynep Kaçar, 1972 yılında Lüleburgaz’da doğdu. 1991’de Bursa Anadolu Lisesi’nden, 1995’te MSM Tiyatro bölümünden, 1999’da İstanbul Üniversitesi Dramaturji bölümünden mezun oldu.

2007’de “Aşk İhanet Yalnızlık Vesaire”, “Krem Karamel”, “Bavullar”, “Bu Bir Oyun Değil”, “Dış Ses” adlı oyunları ve Ayla Kutlu’nun aynı adlı öyküsünden uyarladığı “Mekruh Kadınlar Mezarlığı” Toplu Oyunları 1, 2008’de “Böyle Bir Aşk Masalı” ve “Sahici İnsanlar/Plastik Ölümler” Toplu Oyunları 2, 2011’de “Bu Anlamlı Günde”, “Köprüden Önce Son Çıkış”, ve “Medine” Toplu Oyunları 3, 2015’de “İd Ego ve Süper Kahraman” ve “Varolmayan Ayşe’nin Muhteşem Maceraları” Toplu Oyunları 4, 2017’de “fiimdi Uçuşa Geçiyoruz” ve “Tok” Toplu Oyunları 5 adı altında Mitos Boyut Yayınları tarafından yayımlandı. Oyunları çeşitli alternatif tiyatrolar, fiehir Tiyatroları ve Devlet Tiyatroları tarafından sahnelendi. İngilizce, Çince, Fransızcaya çevrildi. ABD, Tayvan, İsveç’te sahnelendi. Ankara Devlet Tiyatrosu tarafından sahnelenen “Krem Karamel” 2010 yılında Ankara Sanat Kurumu Övgüye Değer Oyun Yazarı ödülüne, 2011 yılında “Medine” Dil Derneği Kerim Avşar En İyi Oyun ödülüne, 2017 yılında Sahne3 tarafından sahnelenen “Tok” Ekin Yazın Dostları Yılın Oyun Yazarı ödülüne layık görüldü. 2000-2007 yılları arasında tanıtım ve eleştiri yazıları Radikal kitap eki, Varlık Dergisi ve çeşitli web sitelerinde yayımlandı. 2000’de Tiyatro Boyalı Kuş ve 2008’de Bab-ı Tiyatro’yu kurdu; yazar, yönetmen, oyuncu olarak bu topluluklarda görev aldı. Halen Sahne3’te yazar ve oyuncu olarak çalışmaya devam etmektedir.



Yalnız

Feray şarkılar söyleyen, hayaller kuran, âşık olunca ayakları yerden kesilen genç bir kadın; herkes gibi. Kötülüklerin sadece başkalarının başına geleceğine inanıyor ama yanılıyor. Çünkü gerçek hayatın masallarla ilgisi yok; sevdiği adamı sadece bir öpücük kurbağaya çevirmiyor, gezdiği cadde geceyarısı balkabağına dönüşmüyor, yaşadığı ülke bir anda uykuya dalmıyor. Her şey yavaş yavaş ve alıştırarak dönüşüyor, değişiyor. Feray’ın kontrolünü ne zaman kaybettiğini ve etrafında olup biteni anlayıp “Dur!” demesi yıllarını alıyor.

Zeynep Kaçar bir kadınla bir ülkenin aslında ne kadar benzediğini gösteriyor. Kimliğinden koparılıp görülmez olan bir kadının kendini bulma, görme ve gösterme çabasının romanı Yalnız.


YALNIZ

Zeynep Kaçar

Doğan Kitap, 2021

216 s.


Hande Ortaç

1980 Adapazarı doğumlu. Boğaziçi Üniversitesi Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü’nde lisans, Bilgi Üniversitesi Örgütsel Psikoloji Bölümü’nde yüksek lisans eğitimini tamamladı. “Kankurutan” adlı öyküsü altKitap 2008 Öykü Ödülü’nde, “Pembe ve Eflatun” adlı öyküsü KaosGL 2020 Kadın Kadına Öykü Yarışması’nda birincilikle ödüllendirildi. İlk öykü kitabı Kankurutan 2011 ve ikinci öykü kitabı Üç İki Bir Kayıt 2015 yıllarında yayımlandı. Öykü, deneme ve eleştiri yazıları altZine, Amargi, Dünden Bugünden Edebiyat, Feminerva, Ian Edebiyat, Kitaplık, Milliyet Sanat, Roman Kahramanları ve Trendeki Yabancı gibi dergilerde ve çeşitli gazetelerde yayımlandı. Elektronik kitap yayınevi altKitap.net ve elektronik edebiyat dergisi altZine.net’in yazarlarından ve editörlerinden biridir.


Daha İyi misin?

Daha İyi misin? bir savaştan kaçanların, yalnız kalmış ve tüm zamanını sıkıntıyla geçirenlerin, gidenlerin ardından çaresizce bakanların, mücadeleye omuz verenlerin, plazalarının tekdüzeliği içinde kendini var etmeye çalışanların derdine ortak olan öykülere ev sahipliği yapıyor…


DAHA İYİ MİSİN?

Hande Ortaç

İletişim Yayınları, 2021

146 s.

Kommentare


bottom of page